13 nov 2024
|  Leestijd: 4 min

Tevreden, gelukkige of betrokken medewerkers: wat wil je écht in je team?

Als leider wil je natuurlijk dat je medewerkers tevreden en gelukkig zijn. Maar tevredenheid en geluk zijn niet hetzelfde als betrokkenheid. Net die betrokkenheid kan een enorm verschil maken.

  • Tevreden medewerker
    Een tevreden medewerker voelt zich op zijn gemak binnen de organisatie omdat zijn basisbehoeften zijn vervuld. Hij of zij heeft een stabiele werkomgeving, krijgt gelijkwaardige beloning en ervaart een gezonde werk-privébalans. Tevredenheid betekent dat de medewerker tevreden is met de omstandigheden, zonder dat dit automatisch leidt tot extra inzet of initiatief.
  • Gelukkige medewerker
    Een gelukkige medewerker haalt plezier en voldoening uit de dagelijkse werkomgeving. Geluk komt voort uit positieve sociale interacties, een fijne werksfeer en waardering. Een gelukkige medewerker geniet van zijn werk en is vaak optimistisch en energiek. Hoewel geluk bijdraagt aan een prettige werksfeer, betekent het niet noodzakelijk dat de medewerker zich ook actief inzet voor het succes van de organisatie.
  • Betrokken medewerker
    Een betrokken of geëngageerde medewerker voelt zich emotioneel verbonden met de organisatie en zijn rol daarin. Deze medewerker neemt verantwoordelijkheid, toont initiatief en is bereid de extra mile te gaan voor het succes van het team en de organisatie. Betrokkenheid gaat verder dan tevredenheid en geluk; het betekent dat de medewerker zich écht onderdeel voelt van het grotere geheel en een actieve bijdrage levert om dit groter te maken.

Maar hoe maak je dat onderscheid en hoe werk je naar betrokkenheid toe? De cijfers spreken boekdelen: in België is slechts 12% (+1% t.o.v. 2023) van de medewerkers geëngageerd, volgens het Gallup-onderzoek in het State of the Global Workplace Report 2024. Ter vergelijking: wereldwijd ligt dat percentage op 23%. België scoort dus een pak lager dan het gemiddelde op betrokkenheid. Voor 2023 maakte Ludo Verstraete de analyse dat 75% van de Belgische medewerkers gewoon tevreden is en ongeveer 14% niet tevreden. Ook al zijn ze tevreden, deze grote groep loopt niet de extra mile. Ze dragen niet actief bij aan de groei van het bedrijf, en ook niet als ze (nog) meer verdienen, aldus Verstraete.

Engagement betekent niet gelukkig zijn. Gelukkige medewerkers presteren niet per definitie beter. Als je enkel medewerkerstevredenheid meet of de mate waarin medewerkers gelukkig zijn, dan krijg je geen inzicht in engagement.” – Ludo Verstraete

Wat kan je hier als leider aan doen? Hieronder vind je enkele praktische tips en tricks om van tevreden medewerkers betrokken medewerkers te maken.

Tips & Tricks: Van tevreden naar betrokken medewerkers

  1. Voldoe aan de basisbehoeften: Medewerkers kunnen pas betrokken raken wanneer hun basisbehoeften worden vervuld. Denk hierbij aan een veilige werkomgeving, gelijkwaardige beloning en een gezonde werk-privébalans. Gelukkige medewerkers zijn niet per se betrokken, maar zonder tevredenheid kun je geen betrokkenheid opbouwen.
  2. Zorg voor autonomie en verantwoordelijkheid: Betrokken medewerkers voelen zich eigenaar van hun werk. Geef je teamleden daarom voldoende autonomie en laat ze verantwoordelijkheid nemen voor hun resultaten. Wanneer mensen zelf kunnen bepalen hoe ze hun werk aanpakken, groeit hun emotionele connectie met hun werk.
  3. Versterk het leiderschap: Leiderschap speelt een cruciale rol bij het creëren van betrokken medewerkers. Leidinggevenden moeten écht verbinding maken met hun team. Dit vraagt om tijd, ruimte en de juiste ontwikkelingsmogelijkheden voor leiders. Zorg ervoor dat je leidinggevenden weten hoe ze vertrouwen en een open cultuur kunnen opbouwen.
  4. Investeer in persoonlijke ontwikkeling: Een van de belangrijkste drijfveren van betrokkenheid is de mogelijkheid om te groeien en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Betrokken medewerkers willen zich continu verbeteren. Bied daarom ruimte voor opleidingen, trainingen en persoonlijke ontwikkeling.
  5. Communiceer helder en consistent: Betrokken medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Zorg daarom voor regelmatige en transparante communicatie. Deel de visie en doelen van je organisatie en geef medewerkers de kans om input te leveren. Dit vergroot niet alleen hun betrokkenheid, maar ook hun gevoel van eigenaarschap.

Waarom betrokkenheid belangrijker is dan geluk

Zoals Ludo Verstraete terecht opmerkt in de blog ‘Het engagement-verdriet van België’ (ZigZag HR, 12.2023), moeten we verder kijken dan geluk alleen. “Gelukkige medewerkers leveren niet per definitie betere prestaties“. Betrokkenheid daarentegen, dat wil zeggen het gevoel dat medewerkers zich verbonden en verantwoordelijk voelen, is essentieel voor duurzame bedrijfsresultaten.

Bij Atelier Connecter geloven we sterk in de kracht van betrokkenheid. Onze diensten richten zich op het versterken van teams en het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om hun stem te laten horen, initiatief te nemen en bij te dragen aan het succes van de organisatie. Onze workshops helpen niet alleen om leidinggevenden de vaardigheden te geven die nodig zijn om verbinding te maken met hun team, maar stimuleren ook persoonlijke ontwikkeling en eigenaarschap bij medewerkers.

Wil jij ook van tevreden medewerkers naar een écht betrokken team groeien? Atelier Connecter helpt je graag om die stap te zetten. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jouw team kunnen versterken, verbinden, en waar nodig, herstellen.

Neem discreet contact op.

Samen zetten we terug de voet op het gaspedaal.

Netwerken

KMO portefeuille
Lid van Etion
Lid van Voka
Lid van BNI
Lid van Bemiddeling vzw
Lid van Mediatum

© Atelier Connecter
Privacy Policy