Stel kort je bedrijf voor.
Mortier Renovatiewerken is gespecialiseerd in interieurrenovatie. Van Afbraak tot inrichten van maatmeubilair en schilderwerk. Met ontwerp in ons eigen bedrijf. We werken vooral in de kustregio en onze klanten zijn vooral tweedeverblijvers. Ons team bestaat uit 27 personen.
Hoe heb je Ine leren kennen?
Via Brenda Utterwulghe. Brenda ondersteunde ons al in het psychosociaal welzijn. Zij gaf Ine’s naam door naar aanleiding van een conflictsituatie binnen het bedrijf.
Met welke nood stapte je in op haar begeleiding?
Een eerste keer, was er een conflict tussen twee personen in het bedrijf die effectief moesten leren samenwerken. Een tweede keer, liep de samenwerking in het atelier niet. We hebben er mensen met een luide stem en mensen met een stille stem. In beide gevallen kwamen hun frustraties bij mij terecht. Ik deed al gesprekken met hen apart, maar zonder het gewenste resultaat.
Hoe is de samenwerking verlopen?
Heel goed. Je hebt echt wel kennis van zaken. Ik heb dat niet en dan moet je gewoon iemand nemen die goed is in haar vak. Want dat brengt wel veel teweeg jouw vragen. Die zijn echt wel doordacht en brengt beweging in het team. Mensen beginnen na te denken en denken na over de samenwerking. Ik moest je gewoon bellen, dan kwam jij langs en dan zorgde jij ervoor dat het probleem werd opgelost. Ik moest daar niet veel aan voorbereiden zelf de introcommunicatie werd door jou voorbereid. Ik kon dit zo naar hen brengen en dan startte jij gewoon op.
Jij was telkens ook deelnemer in de gesprekken. Hoe heb je dat ervaren?
Als positief. In het begin dacht ik een indringer te zijn. Maar het was een meerwaarde om dat je er echt wel zelf uit leert. Het geeft je extra kennis ter zake om bij te sturen op het dagelijks bestuur.
Wat is de grootste meerwaarde van de begeleiding van Atelier Connecter?
Er komt een oplossing, en de mensen zien in wat ze door bepaalde acties teweeg kunnen brengen. In negatieve en in positieve zin. Het gaf eye-openers naar elkaar toe. Soms beseffen ze niet wat ze teweeg brengen bij elkaar. Mensen moeten leren luisteren naar andere mensen en inzien dat niet iedereen hetzelfde is. Als bedrijfsleider lijkt het me belangrijk in te zien dat je in zo’n zaken niet geschoold bent. Ik heb bijgeleerd dat er experten zijn, die je kan opbellen als er een conflict is en dat geeft me rust. Bij conflicten die wat blijven hangen, één telefoontje naar Ine Huysentruyt. Dat geeft gemoedsrust dat je op iemand kan vertrouwen hiervoor.
Wat maakt dat je de begeleiding van Atelier Connecter aanraadt?
D’office zou ik het aanraden. Mensen denken dat ze alles kunnen, maar dat is niet zo. Bedrijfsleiders moeten snappen dat sommige mensen meer capabel zijn in bepaalde issues dan henzelf. Je kan het uit handen geven. Bij een externe is het vaak: “Vreemde ogen dwingen”, maar dat is niet zo bij Ine. Het personeel apprecieert het gewoon dat er aandacht is voor hun sociaal welzijn en dat er geïnvesteerd wordt in hen om alles beter te laten functioneren. Ook de sessies met Brenda. Dat wordt telkens positief onthaald. Het niet in een doofpot steken, maar er effectief iets mee doen.
Aan wie zou je het aanraden?
Aan alle collega-zaakvoerders die met personeel werken. Punt. In elk bedrijf gaat dit zich voordoen.
Wat leverde samenwerken met Ine van Atelier Connecter jou op?
Rust.
In dit gesprek: Katleen Joncheere, Bestuurster Mortier Renovatiewerken
KMO portefeuille
Lid van Etion
Lid van Voka
Lid van BNI
Lid van Bemiddeling vzw
Lid van Mediatum
Europalaan 88
8560 Wevelgem
BE 0750 808 605